Monday, 2 September 2013

RON 95, Diesel naik 20 sen

Assalamualaikum, Good Evening, Wanshang Hao, and Salam Sejahtera.

Sedang saya merayau-rayau mencari sesuap nasi malam tadi, rasa lengang jalan raya. Apabila muncul sahaja di jalan besar, nah tu dia. Berderet-deret kereta, van, motor, lori, MPV, SUV, 4v4, dan sewaktu dengannya berbaris di stesen minyak. Ingatkan ada artis ke ape datang kat stesen minyak tu. Rupanya diumumkan RON 95 dan diesel naik sebanyak 20 sen berkuatkuasa tengah malam ini. Lucu pun ada, macam nak balik kampung jalan jauh masing-masing.

Sedikit maklumat berkenaan isu ini.

Pada jam 1840 bertarikh 2/9/2013, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah mengumumkan kenaikan harga minyak petrol Ron 95 dan minyak Diesel sebanyak 20 sen mulai jam 12.01 tengah malam ini (3/9/13). Perkara itu diumumkan di Putrajaya dalam sebuah sidang media ringkas. Beliau juga turut menyentuh mengenai isu semakan BR1M. Sumber gambar dari Astro Awani.


Mana-mana yang terlepas berita, ini pengumuman berkenaan kenaikan harga minyak :


Hah.. Macam mana ni? Minyak sudah naik. Baru bercadang nak beli sport rim baru. Haha.. Berkenaan dengan isu ini, pelbagai pendapat telah dikeluarkan. Well, sudah sedia maklum kalau bahagian parti cap cawan, jawapannya bagaimana dan bahagian parti cap pinggan, jawapannya bagaimana. 

"Cess.. Naik lagi. Pening aku wei. Naek motor kapcai je pun effect doe. Ingat diorg kata menafikan kenaikan harga minyak lpas pilihan raya. Tak paham gak aku."

Bukan setakat Bro Komen, semua orang pun tak suka kalau harga barang naik. Kos sara hidup meningkat, perbelanjaan bertambah. Tak tahu la kalau ada yang suka.

Mari ramai-ramai kita banjiri stesen minyak malam ini. Lagi ramai lagi bagus, memeriahkan majlis buka terbuka yang terakhir. Hehe..

There's a "saying" :

Kalau harga sayur naik, kita tanam sayur.
Kalau harga ayam naik, jangan makan ayam,
Kalau harga minyak naik, jangan guna kenderaan.

Renung-renungkan.. :D

'Merci' Gouvernement..

0 comments:

Post a Comment